Från Blind Hönas arkiv

Dyra IT-lösningar löser konstruerade problem

IT-industrin är utan tvekan bättre på att leverera drömmar om smarta lösningar - än att verkligen lösa problem. Men vilka är problemen? Det är lätt att bygga scenarios som låter bra - men vilken praktisk förankring har de i verkligheten?
"In 1998, Tony Blair said: 'If I live in Bradford and fall ill in Birmingham, then I want the doctor treating me to have access to the information he needs to treat me.'

No one knows where this idea sprang from, but the finger must point at IT companies, with little knowledge of the National Health Services, peddling their 'death of distance' philosophy at anyone who would listen. In the 1990s, we sat through countless PowerPoint scenarios featuring an NHS patient being run over far from home and her life being saved because the emergency crews were able to call up the fact that she was allergic to penicillin.

In principle, there is nothing wrong with this concept. That's why it is so appealing. In practice, the idea that the whole point of computerising the NHS is to make patients' records available anywhere across England (devolved Scotland and Wales have their own IT programmes) has been the source of all sorts of problems - one of which now threatens to derail the whole programme's credibility.

In the real NHS, outside the world of IT consultants' PowerPoint presentations, most information flows take place within local communities (...) When people are run over by buses out of town, accident and emergency medicine has evolved relatively effective ways of coping without information. (...)

Trying to do this with computers has added serious complications to what was already the world's most ambitious IT programme."
Michael Cross: The complications of a botched operation , Guardian 24 nov 2005
I somras hade vi en liten diskussion borta hos Infontology om IT i vården (Får inte remissen vara rosa i datorn?, med anledning av det som var uppe även i notisen Datoriserade journaler svåra att förstå). Just det här exemplet dök upp, och jag menade redan då att sjukvården bör ha utvecklat vettiga metoder för att hantera sådana fall.

Se även "Déjà vu om datakrångel i Skåne" om hur man löser andra problem men inte de verkliga:
"Siemens har löst den tekniska uppgiften utmärkt men inte förstått hur vårdcentraler fungerar eller vad personalen behöver för service. (...) Inte heller har den nye operatören känt till att vårdcentraler arbetar olika..."
Länhst ner i Guardians artikel finns en lista med länkar till andra artiklar på temat, inklusive listan över "Crash landings" - en kritisk genomgång av misslyckade IT-satsningar i den brittiska offentliga sektorn.


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
28 nov 2005

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se