Från Blind Hönas arkiv

Klicka inte där i Norge

Jag är i Norge och gör användartester för ett nordiskt intranät. Överraskande resultat: fyra av fem testpersoner är helt oförstående till att man kan komma åter till förstasidan genom att klicka på företagets logotype uppe till vänster på sidan.

Det är ett faktum - men jag har ingen aning om varför det är så. Och jag kan inte minnas att det är något problem vid svenska tester jag gjort. Visst använder många i första hand back-knappen, eller letar kanske efter en särskild "Hem"-länk - men de brukar ändå använda detta sätt om de tidigare metoderna inte funkar...


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
27 apr 2005

Kommentarer

Jag vet inte men den här postningen blir liksom väldigt komisk :) i skenet av alla norgehistorier :D

Från: N|. | Skickat vid: 9:15, 27 april 2005

Antagligen har jag lite norskt blod i mig. Jag kom på, att det var nog inte förrän jag blev bekant med bloggar, som jag "lärde mig" att logotypen ofta är en hemlänk.

Från: Johnny | Skickat vid: 11:08, 27 april 2005

Glädjande resultat tycker jag som just har gjort klart en sajt där loggan inte är länkad över huvud taget. Den är försedd med Hem-länk, men förstasidan blir allt oftare i dessa sökmotorberoende dagar, mindre intressant än undersidorna eller kategorisidor.

Från: Nikke Lindqvist | Skickat vid: 13:04, 27 april 2005

Varför inte länka loggan OCH ha hem-länk? Skadar ju inte, sajten blir bara mer flexibel för de som förväntar sig att loggan är just länkad.

Från: Daniel | Skickat vid: 16:45, 27 april 2005

Daniel: Jodå, det blir säkert vår rekommendation till designteamet. Som du säger kostar det inget och gör bara sajten mer flexibel.

Från: jonas | Skickat vid: 19:32, 27 april 2005

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se