Från Blind Hönas arkiv

Corporate Bullshit

Om du tycker att satir över uppblåsta it-management-företags-floskler är sååå 2001, behöver du knappast kolla in (det fiktiva) företaget huh?:s sajt:
"The world's most dynamic e-business marketing, design and consulting agency. We provide distinct clients with groundbreaking business strategies and cutting-edge designs to aggressively and creatively compete in a changing economy.(...)

If you're still not convinced, we'll show you lots of marketing research and consulting cost analysis and global design positioning strategy reports to confuse you and hopefully convince you that we're so knowledgeable you couldn't possibly succeed without us."
www.huhcorp.com
Om du å andra sidan fnissar har du antagligen just läst - eller borde läsa - Lars Melins nya bok Corporate Bullshit: Om språket mitt i city (Adlibris).

Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
24 feb 2005

Kommentarer

Jag har definitivt för avsikt att köpa "Corporate Bullshit" vid nästa Sverigebesök. Under tiden läste jag "huh" och skrattade gott. (Även om det ibland verkade lite "Dilbert" - so 1990's!) Jag får erkänna att jag inte riktigt fattat om Googleannonserna på siten ingår i parodin eller om de är bona fide. Det vore ju underbart om det senare vore fallet men så kul är väl knappast verkligheten. Jag citerar ett exempel: "Ronald Ventures has a developed network of consultants with specific, deep industry expertise. You will find us responsive, innovative, competitive, and accountable."

Från: Bengt O. | Skickat vid: 10:42, 25 februari 2005

Även riktiga företag kan vara smått sanslösa i sina försök att låta seriösa. Bolaget Netstar har dragit ner en del på sina tidigare floskelorgier, men har fortfarande en hel del att erbjuda på området. Ta en titt på http://www.netstar.se

Från: Strix | Skickat vid: 0:19, 27 februari 2005

Mycket av den mumbo-jonmbo som han hittar hos dessa verkliga eller påhittade företag är av typen där man uttalar självklarheter. Vilket företag skulle säga att:
"Detta innebär att vi levererar sena och dyra lösningar, struntar i kundens behov samt alltid håller en låg tillgänglighet och flexibilitet"?

Tyvärr finns det så gott om dessa slätstrukna mål och visioner att det nästan inte går att skratta åt det längre. Däremot är det alltid kul med någon som har ett finger i floskelvinden och fångar upp de innovativa, nya uttrycken som kommer att utgöra morgondagens standardfloskler och ersätta dagens outsourcing, paradigmskifte och management attention. Och bokens förslag med floskelbingo måste jag prova på nästa kvartalsinformation! :)

Från: Håkan (hakke) | Skickat vid: 13:44, 27 februari 2005

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se