Från Blind Hönas arkiv

Concorde bye bye

"När dessa plan går genom ljudvallen blir det sådana bangar, att man befarar att kontinentens katedraler ska rasa som korthus och både människor och djur utsättas för allvarliga bullerskador."
Så står det om Concorde - världens enda överljuds-passagerarplan i kommersiell drift - i boken "Sverige år 2000. 24 svenska framtidsforskare om morgondagens samhälle" av Tom Selander. Den kom ut 1969 - planet lyfte för första gången i mars samma år. Den första flygningen i överljudsfart gjordes den 1 oktober.

Jag brukar läsa det där om Concorden ibland, för att få perspektiv på det här med ny teknik; dess hot och löften. Katedralerna står ju faktiskt kvar, ljudbangar till trots, och planet flög i 30 år innan det nu tas ur tjänst. Den 23 oktober lyfter Concorde för sista gången. Biljetterna kostar 4 350 pund (men är slutsålda).

Så riktigt så illa som en del trodde var det inte. Å andra sidan var Concorde förvisso aldrig något klokt projekt, utan ett vettlöst skrytbygge av de franska och brittiska regeringarna.

Ska man vara ärlig mot de svenska framtidsforskarna är det också deras främsta invändning i boken.
"De experter som tror att många faktorer i utvecklingsflödet ligger utanför människans kontroll framhåller att vi förefaller vara oförmögna att hindra att de innovationer forskningen föder tillämpas, oavsett om de bedöms som önskvärda eller ej. De påverkar sedan obönhörligt vår miljö och våra värderingar. Ett exempel på dessa syns vara det fransk-engelska Concorde-projektet.

Få kommunikationssakkunniga vågar påstå att det finns något behov av civila överljudsplan. Att förkorta interkontinentala flygtider med några timmar är inte försvarligt med hänsyn till de skyhöga kostnaderna. (...)

Concorde är ett typiskt exempel på hur vi blir påtvingade en utveckling, där även teknikerna själva står mycket tvekande, anser professor Sven Brohult, IVA. Men projektet rullar bara vidare, pådrivet av ogripbara teknisk-ekonomiska lagar.

En mer optimistisk syn har docent Sam Nilsson, AB Incentive:

- Det skulle inte förvåna mig om Concorde blir det första större projekt i historien som offras på teknikens altare. Vi kanske rent av går emot teknikens s.k. utveckling."
Fick han fel eller rätt? Concorden flög, men fick inga efterföljare; det blev aldrig något av den globala flotta av överljudsplan som en del föreställde sig. (Vilket möjligen var tur med tanke på ozonlagret - efter att ljudbangarna visade sig harmlösa blev luftföroreningar miljöinvändningen nummer ett. Men om planen verkligen påverkade ozonlagret är långt ifrån säkert.)

Djupast hål gjorde Concorden nog inte i ozonlagret, utan i plånböckerna hos dem som åkte med den. Därför kunde den lätt göras till en symbol för girighet: gör en google-söknng på "boo.com concorde" så ser du vilken central plats planet har i bilden av skamlösa svindlares sättasprättande.

Fast den värsta effekten kanske var att man höll liv i en dålig idé i tre decennier, av prestigeskäl. Vad var marginalkostnaden? Vad hade man kunnat göra istället?

Därför funderar jag på: finns det Concorde-projekt idag? (Och jag tänker inte bara flygplan.) Prestigeprojekt som rullar på oavsett kostnader eller konsekvenser? Innovationer som vi påtvingas, utan att det finns något behov av dem?

Vilket är ditt förslag?

Concorde-länkar:
Permalänk |


  Avdelare mellan text och datering  
03 okt 2003

Kommentarer

Vad gäller prestigeprojekt så bleknar väl det mesta i jämförelse med fransmännens hangarfartygsbygge.
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2001/03/11/wfra11.xml

Från: Xipe | Skickat vid: 12:29, 03 oktober 2003

3G ligger ju nära till hands...

Från: Tommy | Skickat vid: 15:00, 03 oktober 2003

"Få kommunikationssakkunniga vågar OPÅSTÅ att det finns något behov av civila överljudsplan."

Sedär, ett ord för grupptrycket att uttala sig till stöd för något vare sig man tror på det eller ej.

Från: Tommy | Skickat vid: 15:03, 03 oktober 2003

Vad sägs om kloning av djur för köttproduktion? Inte kanske så mycket för prestige-aspektens skull (och jag har inte de där moraliska synpunkterna på det heller) ...

... men för att det verkar vara ett teknik-dumt sätt att lösa något som inte varit något problem på hundratals miljoner år (sexuell reproduktion).

För några dagar sedan visades ett inslag i SvT:s Aktuellt om hur klonade kalvar tydligen redan börjat användas i livsmedelsproduktionen.

Några filmklipp visade kor och studiebesökare (som bjöds på hamburgare - klonad?) på någon farm i USA. Några svenska experter fick genmäla om vikten av att bevara genetisk variation.

Vad jag saknade var svaret på "varför?". Varför föda upp köttfärs genom kloning, istället för på naturliga väg?

Blir det verkligen billigare? Eller vill man bevara den exakta smaken av köttet hos kossan Rosa?

Någon som vet?

("opåstå". Vilket märkligt skrivfel. Jaja, nu är der rättat. Tack Tommy.)

Från: Jonas | Skickat vid: 17:12, 03 oktober 2003

Tunneln genom Hallandsåsen.

Det tar emot att säga det eftersom jag egentligen är för projektet.

Det ursprungliga beslutet togs på ett extremt bristfälligt geotekniskt underlag (f.ö. av en GD som när han befordrats till en tyngre GD-post uttalade att hans enda ambition var att effektuera politikernas beslut).

Därefter har fler inkompetenta byråkrater och ingenjörer än vad jag trodde fanns i hela Sverige varit inblandade i projektet, vilket resulterat i den ena katastrofen efter den andra.

Trots detta görs inga seriösa omprövningar av projektet. Jag tror banne mig att det hade varit billigare och mindre miljöstörande att bygga en ramp över åsen.

Från: Thorvald | Skickat vid: 21:37, 03 oktober 2003

How about manned space travel? After the Columbia disaster, there should be no doubt about the expense and danger. There is hardly a thing that astronauts can do, that couldn't be accomplished cheaper by robots. "We have to continue the exploration of space." Huh! Riding around in circles around our little planet is hardly exploration of space. Especially when contrasted with the accomplishments of the deep space programs. I believe that it is all about prestige. And now the chinese are getting into it also.

Från: pehr | Skickat vid: 23:34, 03 oktober 2003

Ska man vara petig så fick ju Concorden en efterföljare, nämligen i det sovjetiska Tupolev Tu-144. Det flög visserligen före sin västliga motsvarighet, men brukar påstås vara ett rent plagiat till stor del baserat på stulna ritningar. I och för sig måste jag erkänna (utan att kunna alla detaljerna) att det där med stölden låter lite överdrivet. Säga vad man vill om sovjetsamhället i stort, men ett plan av denna typ är ju knappast större ingenjörskonst än att folk som kan skicka ut rymdfarkoster skulle klara det på egen hand.

Från: Mikael Parkvall | Skickat vid: 15:37, 14 oktober 2003

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se