Korn av sanning Artiklar och essäer |
Guldkorn Böcker, musik, sajter |
Blind höna Webblogg |
Skrot & korn Portfolio och passioner |
Väderkorn Sakregister och sökning |
Maskinen som tror jag är en maskin
Vill Du veta vad bra interaktionsdesign är?
Ring ICA kundkorts talsvar. Vill du veta vad dålig interaktionsdesign är? Ring KFs talsvar Med Mera.
Det tar mer än dubbelt så lång tid att få reda på saldot på sitt Med Mera-konto, än på sitt ICA-konto. Dessutom lämnar Med Meras talsvar större utrymme för att göra fel, och kräver mer mental ansträngning av mig. Med Mera-systemet visar i själva verket upp en hel provkarta över dålig interaktionsdesign.
Det är inte bara webbplatser och dataprogram som kräver interaktionsdesign. För talsvarssystem är interaktionen helt central. Eftersom det är svårt att överblicka de alternativ som rösten i telefonen läser upp, är det väldigt viktigt att vad som sägs, och hur det sägs, är anpassat till mina önskemål. Hur låter det då man ringer för att kolla vad man har kvar på matkontot? I vänsterspalten ser du vad talsvaret säger, i högerspalten människans respons. Läs spalterna i zick-zack över den streckade linjen i mitten. Mina kommentarer finns i inskjutna grå rutor. Så här fungerar först ICAs talsvar: |
![]() |
På denna sida:
|
![]()
|
![]() |
![]() |
ICAs system är snabbt, lättförståeligt, vänligt, och ger få möjligheter till misstag. Nå, hur fungerar då talsvaret hos Med mera?
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Med mera: en provkarta av fel
Talsvaret hos Med mera visar i själva verket upp en hel provkarta över dåliga val i fråga om interaktionsdesign.
|
![]() |
![]() |
"Disponibelt belopp" är det intressanta
En sak är dålig hos båda tjänsterna. Hos båda kan rösten i luren säga följande:
"Du har 800 kronor i tillgodohavande på detta konto.Jag har själv gjort bort mig genom att lägga på efter det första beskedet, gått till affären, och blivit nekad att köpa. Självklart borde jag endast få höra den verkliga ställningen på kontot. Uppgifterna finns ju där; vad rör de mig om de är "bokförda" i den tekniska mening som systemet använder, eller svävar omkring i något annat tillstånd? Använda dem kan jag i alla fall inte. |
![]() |
![]() |
Medmera förbättrade systemet men struntade i användarna När jag testade MedMera var en av de mest irriterande egenskaperna att ingenting hände om man glömde trycka in fyrkanten. Ingen påminnelse gavs; efter en stund upprepade rösten "tryck ditt medlemsnummer", fortfarande utan att påminna om fyrkanten. Nyligen upptäckte jag att MedMera ändrat tjänsten. Om man inte trycker fyrkant efter siffrorna kopplas man efter en stund i alla fall vidare! Visserligen är detta en förbättring; men samtidigt var meddelandet i början kvar; "Kom ihåg att alltid trycka fyrkant..."! Så de förbättrade systemet, men brydde sig inte om att ändra instruktionen - som nu är rent lögnaktig! Vad är det - om inte nonchalans gentemot användaren? |
![]() |
Relaterade artiklar
på kornet: ![]() ![]() Andra webbplatser:
![]() cooper.com |
15 oktober 2001 |
![]() |
![]() |
![]() |
>> Synpunkter? Skicka ett mail med länken ovan.<<
|
![]() |
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |