På kornet - texter om användbarhet, interaktionsdesign, informationsarkitektur på webb och Internet
Korn av sanning
Artiklar
och essäer
Guldkorn
Böcker,
musik, sajter
Blind höna

Webblogg
Skrot & korn
Portfolio
och passioner
Väderkorn
Sakregister
och sökning

 

Vad är interaktionsdesign?

Du ville trycka OK, men upptäckte för sent att knappen nere till höger var en Radera allt-knapp.
Du måste ange i vilken amerikansk delstat Göteborg ligger när du handlar på nätet.
Du vågade inte ta fram flygtiderna till Helsingfors, för du började tro att du faktiskt höll på att boka en biljett.
I samtliga fall har du drabbats av dålig interaktionsdesign.

Enligt Nationalencyklopedins ordbok betyder interaktion "samspel mellan datoranvändare och dator". (Det är dock en nyare betydelse. Som mer ursprunglig betydelse anger ordboken "socialt växelspel mellan personer i kontakt", t.ex "interaktionen i gruppen var dålig".)

Med de flesta webbar kan man interagera på något sätt. I ett av de enklaste fallen handlar det bara om hur man klickar sig fram mellan olika sidor.

Men exakt hur går det till? Använder man bara understrukna länkar i texten? Eller finns det någon sorts navigationsmeny? Hur ser man skillnad på olika nivåer i navigationen?
   
På denna sida:
Gå till Viktigt för sökning och e-handel
Gå till Bra när den inte märks
Gå till Inte bara webbar
Gå till Tre sorters design
Gå till Vem gör inter-
aktionsdesign?
Gå till Relaterade länkar
Gå tillSidans topp

 

Viktigt för sökning och e-handel
Navigationen är en ganska enkel typ av interaktion, och många standardlösningar (eller nästan standardlösningar) finns redan. Men många andra typer av interaktion är krångligare.

En sökmotor kan t.ex. erbjuda många olika sätt att söka:
  • på ett eller flera ord,
  • i en eller flera avdelningar på sajten,
  • på dokument inom vissa tidsperioder,
  • på särskilda typer av dokument.
Alla dessa metoder kan dessutom kombineras med varandra. Hur ska man presentera allt detta för användaren, och hur ska hon göra alla dessa inställningar? Är något eller några val obligatoriska? Ska användaren själv skriva in datum för den period hon söker på? Eller välja det från en meny?

Om hon vill göra om en sökning, kan hon återanvända de inställningar som hon gjort eller måste hon skriva in allt på nytt? Om sökningen ger noll träffar, vilken sorts meddelande får hon då av systemet? Hur kan hon i sin tur reagera på det?

En annan typ av interaktion finns på e-handelssajter. Hur ska jag ange vad jag vill köpa? Klicka på en bild av varan? Dra den till en liten varukorgs-symbol? Eller skriva in dess artikelnummer i ett fält? När ska jag uppge mitt kreditkortsnummer? Hur anger jag min adress? Vilken typ av felmeddelande får jag om jag fyllt i något fel?

Exempel på kundvagn
    Gå tillSidans topp

 

Bra när den inte märks
Tillspetsat kan man säga att interaktionen fungerar bra, när man märker så lite som möjligt av den. Det är när knappar inte reagerar som man tror, eller när svarsmeddelanden är obegripliga, som man blir uppmärksam på den.

Vi diskuterar alltså interaktion i konkret bemärkelse. I webbsammanhang pratar man ofta också om "interaktivitet" på ett mer övergripande, ganska flummigt vis.

Den sortens "interaktivitet" är dåligt definierad. Oftast handlar det om att webbplatsen erbjuder besökaren fler aktiviteter än att bara bläddra mellan olika sidor. Men det kan vara så olika saker som möjlighet att chatta, om man kan spela spel, eller fylla i en enkät, eller helt enkelt bara skicka mail till webbplatsen.

("Interaktiviteten" hos datorer är i allmänhet rätt överskattad. Det är få tillfällen som vi interagerar så lite, som när vi sitter framför datorn. Och i många fall är interaktionen rent plågsam, på grund av dålig design. Det gör det rätt paradoxalt att många använder "interaktivitet" som ett honnörsord. För mycket "interaktivitet" kan vara synnerligen irriterande.)
    Gå tillSidans topp

 

Inte bara webbar
Det är inte bara webbplatser som behöver interaktionsdesign. Talsvarssystem, där man ringer upp sin bank för att kontrollera sitt konto, kräver omsorgsfull interaktionsdesign. Hur och i vilken ordning ska rösten i systemet presentera alternativen? (Länk till artikeln "Maskinen som tror jag är en maskin" finns längst ner på denna sida.)

Även hus kräver förresten interaktionsdesign, av termostater, vattenkranar och belysningsknappar. Har du också stått på ett hotell i USA eller England och grubblat över hur man får varmvatten ur duschen, eller hur man öppnar eller låser dörren, vet du vad det handlar om.
    Gå tillSidans topp

 

Tre sorters design
Interaktionsdesign är inte samma sak som interface design, gränssnittsdesign. Interaktionen är en aspekt på en webbs gränssnitt. Men dit hör också den rent grafiska designen: om webben rent allmänt är trevlig att titta på (även sådana delar som man inte interagerar med). Om färger är harmoniska, om typsnitten stämmer med den grafiska profilen, om bilder är snabbladdade.

En annan aspekt på gränssnittet är informationsdesignen. Går det att hitta det man letar efter, såväl på en enskild sida som i sajten som helhet? Är innehållet samlat i vettiga avdelningar? Har avdelningarna namn som användarna verkligen förstår?

Tre slags designDe tre typerna av design är inte strikt åtskilda; tvärtom går de i varandra, som överlappande ringar.

En grafisk formgivare bestämmer färg, form, skuggning och typsnitt för knappar. Interaktionsdesignern bestämmer för det första om det över huvud taget behövs en knapp just där. För det andra bestämmer hon vad användaren upplever när hon trycker på knappen. Visas ett meddelande, hoppar man till en annan sida, göms något som tidigare var synligt?
    Gå tillSidans topp

 

Vem gör interaktionsdesign?
Få företag eller organisationer har en särskild interaktionsdesigner på lönelistan. Få webbyråer också.

Det är inte ovanligt att en grafisk formgivare mer i förbigående också får bestämma interaktionen, till exempel i navigationsmenyer. Man har inte gjort klart för sig att utseendet är en sak, men funktionen en annan.
Ibland kan det bli bra. Det finns formgivare med stor förståelse för användbarhetsaspekterna. Men det kan lika gärna bli dåligt.

I många fall designas interaktionen av programmerare eller utvecklare. Det kan bli riktigt dåligt. Utvecklare och tekniker tänker inte som vanliga användare.

Även andra kan få göra interaktionsdesign. När en av Sverige största dagstidningar skulle skapa en betaltjänst, fick en ekonom skapa formuläret där kunderna skulle registrera sig. Ekonomen kände till det affärssystem, där deras uppgifter slutligen skulle hamna. Därför lät man henne göra inmatningsformuläret. Resultatet blev - föga överraskande - inte bra.
   
Relaterade artiklar
på kornet:
Gå tillMaskinen som tror jag är en maskin

Gå tillEn sajt kräver tre sorters design

 

Jonas Söderström

8 oktober 2001

   

 

Gå tillSidans topp
>> Synpunkter? Skicka ett mail med länken ovan.<<
     

 


På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn