På kornet - texter om användbarhet, interaktionsdesign, informationsarkitektur på webb och Internet
Korn av sanning
Artiklar
och essäer
Guldkorn
Böcker,
musik, sajter
Blind höna

Webblogg
Skrot & korn
Portfolio
och passioner
Väderkorn
Sakregister
och sökning

 

Praktiska tips
för intranätsredaktörer

Sluta försöka "sprida information".
Försök vinna läsare i stället.
Här får du ett par taktiska och praktiska tips ur verkligheten.

Rösten i telefonen var en aning desperat. - Nu har vi lagt ner massor med pengar på det här intranätet, men ändå så funkar det inte. Folk läser ju inte vad som står där! Och de hör inte av sig med material!

Efter alla stora förhoppningar har många nu tvingats inse att ett intranät - trots stora löften, outtalade eller uttalade - egentligen bara är en distributionsform. Det skickar blixtsnabbt och effektivt information ut i organisationen - hela vägen, ända till insidan av medarbetarnas bildskärmar.

Men intranätet är ingen som helst garanti för att informationen sedan tar sig den sista biten från bildskärmen och in i medarbetarnas huvuden.

De där sista 50-60 centimetrarna är avgörande. För att överbrygga dem handlar det inte så mycket om ny teknik, utan om gamla sanningar: man kan inte tvinga på människor information.

För att få folk att läsa räcker det inte med att informationen är aktuell eller relevant. Det krävs att läsaren verkligen måste vilja läsa det hon får.
   
På denna sida:
Gå till En personlig röst - inte anonym korrekthet
Gå till Vikten av höjda mungipor
Gå till Använd folks fåfänga
Gå till Relaterade länkar
Gå tillSidans topp

 

En personlig röst - inte anonym korrekthet
Tänk på vad det är som gör att man gillar vissa tidningar.

Språket måste förstås vara rappt och levande, och förpackningen snygg.

Men utöver det så tror jag att man känner igen att det man läser har en sorts personlig röst. (I tidningar man gillar, fäster man sig ofta vid några särskilda skribenter, deras stil och attityd.)

Jag tror många intranät är alldeles för korrekta och ängsligt anonyma - både till språk, attityd och innehåll. Det är inget bra recept för att skapa en längtan hos läsarna, efter att se vad dagens utgåva har att bjuda.

I de där tidningarna man gillar att läsa brukar det finnas ett visst mått av överraskning. En blandning av dels sådant som är nyttigt och som man inser att man borde sätta sig in i, dels sådant som är intressant men överraskande, och slutligen sådant som bara är en stunds förströelse.
    Gå tillSidans topp

 

Vikten av höjda mungipor
Jag tänker dela med mig av två konkreta tips för intranätsredaktörer. Ett som handlar att få läsare, ett som handlar om att få in material. Ingendera handlar om teknik.

Det första kommer från en organisation där man funnit att många medarbetare inte ens öppnade intranätet. Även när man försökte tvinga dem genom att göra intranätet till obligatorisk startsida för allas datorer, bytte många till någon annan sida utan att titta på det.

Intranätsredaktören gjorde en liten ruta på förstasidan där hon publicerade små lustiga anekdoter av typen "barn skriver brev till Gud". De byttes inte varje dag, men kanske ett par gånger i veckan.

Det där fick tre distinkta effekter.

För det första började en del faktiskt spontant öppna intranätet, för att se om det hade dykt upp någon ny rolighet. Och när de gjorde det, fick de sig ju den aktuella informationen till livs samtidigt.

För det andra ledde det till att mungiporna åkte upp ett par centimeter på dem som gick till intranätet för att göra något som kändes jobbigt ("Var sjutton har de lagt de där reseblanketterna nu igen?!"). Och då blev det inte lika tråkigt att försöka leta sig fram till vad man sökte. (Allt går bättre med lite gott humör.)

För det tredje fungerade de där historierna som en isbrytare när medarbetare skulle prata med intranätsredaktören, Om man mötte henne i hissen var det liksom lättare att börja säga "det var en himla rolig grej, det där senaste brevet till Gud!" - och sedan ta upp något man ville ha publicerat, eller något som blivit fel eller försenat, eller andra krav.

Om det skulle passa i din organisation - och i så fall vilken sorts kuriosa eller lustighet som är lämpligt - får du fundera på själv (eller kontakta mig.)
    Gå tillSidans topp

 

Använd folks fåfänga
Det andra tipset kommer från en organisation som var starkt decentraliserad, och där medarbetarna ofta framträdde offentligt - i debatter, möten och i media. Men informationsavdelningen fick oftast veta det först i efterhand, tack vare pressklippen från händelserna.

Hur skulle man få fler att höra av sig och berätta vad som var på gång istället?

Jo, till de personer som framträtt offentligt började infoavdelningen skicka kopior på sina pressklipp om saken, med en liten hälsning om att man uppmärksammat att hon uttalat sig.

Ytligt sett verkade det ganska onödigt. I de flesta fall hade personen säkert redan klippet - det kunde mycket väl vara en artikel hon själv skrivit.

Men effekten var psykologisk. Flera av dem som fått kopiorna ringde ändå upp och tackade: "Så roligt att även ni märkte att jag blev intervjuad."

De hade blivit sedda, och uppskattade. "Visst, hör gärna av dig nästa gång du ska göra något", kunde informatörena svara. Men även de som inte ringde och tackade, blev mer benägna att höra av sig. "Jag såg att ni uppmärksammade artikeln jag skrev förra månaden. Nu har jag faktiskt en ny på gång..."

Att spela på folks fåfänga med lite positiv uppmärksamhet kan i många fall vara mer effektivt än order; för det väcker lusten att fortsätta.

* * *

En av de vanligaste syftena med ett intranät brukar formuleras som "sprida information". Hos mig för det där ordet "sprida" alltid tanken till att sprida gödsel på åkrarna - ett regn av nyttig och tillväxtfrämjande - men inte särskilt kul materia, som vräks ner över passiva mottagare.

Jag förslår att det nya syftet med ditt intranät istället för "att sprida information", ska formuleras så här: att vinna läsare.

   
Relaterade artiklar
På Kornet:


Gå till"Vikten av till synes obetydliga saker"

Gå tillKöp "Att skriva för webben" från Kornet

Gå tillDiskutera denna artikel på Blind Höna

Gå tillÄr det svårare att läsa från skärmen?

 

Jonas Söderström

26 jan 2004

Vilka är dina bästa tips för ett fungerande intranät? Skriv en kommentar till den här artikeln på webbloggen Blind Höna.

   

 

Gå tillSidans topp


Jonas Söderströms porträtt På Kornet är Jonas Söderströms webbplats. Jag hjälper organisationer och företag med analyser och råd om hur deras webbplatser och tillämpningar kan bli mer användarvänliga - i vid mening. Jag håller också kurser i att skriva för webb och att bygga mer användbara webbar. Flitigt anlitad och mycket uppskattad föreläsare. (Läs mer på Kornet-sidan Skrot och korn.)

Kontakta mig på jonas@kornet.nu om du är intresserad.

     
>> Synpunkter? Skicka ett mail med länken ovan.<<
     

 


På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn