Från Blind Hönas arkiv

Nytt telefonsystem "under all kritik" ger usel digital arbetsmiljö

Sydsvenskan skriver om vad som verkar vara ännu en skandal inom digital arbetsmiljö:
"Hösten var kaotisk på Försäkringskassan och klagomålen åtskilliga. Turbulensen sades bero på den stora omorganisation som hade introducerats sommaren 2005 och på ett krånglande datasystem. I viss mån även på att de nya telefonväxlarna inte fungerade tillfredsställande.

Det var emellertid inte hela sanningen. Försäkringskassan hade så stora problem med det nya växel- och telefonisystemet att Telia har tvingats betala ett skadestånd på ett par miljoner kronor. (...)

Bengt Sjödin och Mikael Strömbäck vill båda tona ner problemen de har haft och säger att telefonisystemet i dag fungerar bra.

Bilden som Sydsvenskan har fått genom annan personal på Försäkringskassan visar emellertid en annan verklighet. Missnöjet är fortfarande utbrett. Hänvisningssystemet är till exempel fortfarande inte pålitligt. Personal som knappar ut sig för lunch eller möte kan inte knappa in sig igen, växeln uppfattar det som att de därmed är oanträffbara för resten av dagen och kunder kommer inte fram på telefonlinjen."
Sydsvenskan: Miljonskadestånd tystas ner, 31 mars 2006.
Vad som verkar gå igen från tidigare fall (som färdtjänsten) är dels att stora förändringar av datasystem sker samtidigt med stora organisationsförändringar.

Dels att chefer förnekar att det finns några problem med systemet, trots att personalen klagar (som hos passmyndigheten och hos rikspolisstyrelsen).

Som synes av artikelns rubrik är Sydsvenskans vinkel ekonomisk. Ingressen lyder "Telia tvingas betala flera miljoner kronor i skadestånd till Försäkringskassan. Skälet är att det nya växel- och telefonisystemet har varit under all kritik."

Vilka kostnaderna blivit för Försäkringskassan i krångel har Sydsvenskan inte fått fram. Inte heller får vi veta mer i detalj hur personalen drabbats av belastningen. Vi vet att personalen får ta oerhört mycket press när de inte kan serva sina kunder på ett bra sätt, som i fallet med passmyndigheten.

Försäkringskassan har under lång tid också plågats av ett nytt ärendehanteringssystem som inte fungerat tillfredsställande.

(tack, Tommy, för tipset)


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
01 apr 2006

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se