Från Blind Hönas arkiv

Två bilder av framtiden

... en mer varnande och en mer optimistisk.

När telefonmottagaren i pizzabutiken är uppkopplad mot hälsoregistrets patientjournal blir det extra dyrt för den som vill ha en fettdrypande pizza och redan har övervikt i den här varningsfilmen från amerikanska medborgarrättsrörelsen ACLU.

Lightover Media har en annan vision. EPIC handlar om framtiden för nyhetsförmedling: "2014 var året när NY Times gick offline".

Fast de har olika syfte och stil bygger de båda på tron att maskiner kan komma att (automatiskt) sätta ihop information från olika källor till ett meningsfullt sammanhang.

Sevärda. även om jag är tämligen skeptisk. Titta på pizzafilmen: tänk att det just är det i sammanhanget meningsfulla byx-midjemåttet som dyker upp när telefonmottagaren kollar beställarens senaste konotkortsköp, och inte tillverkningsland, eller vilket material de tillverkats av, eller hur mycket koldioxid transporten av dem krävt, eller något annat.

Rätt sammanhang - rätt kontext - det där osynliga som vi knappast märker i vanliga fall, och som tas för givet i sådana här framtidsvisioner kring den perfekt skräddarsydda informationen. Men som är så svårt att pricka.

I Epic är tanken (först) att intelligenta sammanhang kan skapas via sociala jämförelser med vad andra läser, gillar och kommenterar (men sedan tycks maskinerna kunna göra det själva, genom att analysera text).

Sociala jämförelser funkar i många sammanhang (amazons bokrekommendationer) rätt hyfsat. Men jag undrar lite ibland om varifrån tron på att det är eftersträvansvärt - och efterfrågat? - med totalt skräddarsydd information kommer.

(Ingen av filmerna är helt ny, men det kan ändå vara värt att tänka lite på framtiden så här efter semestern.)

Tack till Nikke och Hampus för länkarna.




Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
15 aug 2005

Kommentarer

Jonas, den första filmen har du missat att länka till. Men jag vet vilken du menar och jsg håller med om att den är sevärd.

Den andra var också intressant, tack för den länken.

Från: Markus "LAKE" Berglund | Skickat vid: 13:01, 16 augusti 2005

Jag delar din skepsis vad gäller datorernas förmåga att koppla ihop personlig information på ett sätt som är meningsfullt för människor.

Favoritexemplet på att det inte är så lätt som förespråkarna tror är Amazons "folk som köpt den här boken/skivan har också handlat.... (trumvirvel) underkläder i vår klädesavdelning".

Från: Håkan | Skickat vid: 13:08, 16 augusti 2005

Oops - tack Markus. Fixat.

Från: jonas | Skickat vid: 13:22, 16 augusti 2005

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se