Från Blind Hönas arkiv

"Såhär i efterhand kan man tycka att vi borde gjort det...":
Utbildning i nya system negligeras systematiskt

På Arlanda tog man för ett par år sedan i bruk ett nytt system för passagerarbryggor (de som passagerarna går ombord på planet genom).

SvD rapporterade i höstas om hur de nya bryggorna inte alls fungerade som det var tänkt. Flygplansdörrar har blivit påkörda, och när bryggorna tycktes röra sig efter eget humör har passagerare i stället fått ta trappan ombord. Om de ens kunde göra det:

Den 17 mars i år blev passagerarna kvar på marken, när bryggan slog i dörrpartiet på en Airbus 330 som skulle till New York.
- Det är inte första gången något sådant händer med en gate på Arlanda, konstaterade SAS presschef Bertil Ternert i SvD.

Under perioden januari till mitten av september i 2004 skrevs på Arlanda 575 arbetsordrar om fel som måste åtgärdas. Passagerarbryggorna står för en stor del av dessa. Som en följd av det har många avgångar drabbats av förseningar.

Hur förklarar man detta?

Nils-Eric Anderberg, vd för FMT som tilverkar, anser att de fungerar utmärkt. "Dels är det en hel ny typ av bryggor, mycket mer avancerade," säger han til Svenska Dagbladet:
"De hundratals felanmälningarna skulle med andra ord bero på att medarbetarna inte förstår sig på den avancerade tekniken, utan ger datorn fel order.

- Maskiner gör bara vad de är programmerade att göra, säger Nils-Eric Anderberg."
Vad gör man i så fall för att komma til rätta med detta? Jo:
"Arlanda har genomfört ett stort utbildningspaket och infört certifikat för att få köra bryggorna.

Varför har ni inte gjort det tidigare, bryggorna har ju körts över två år?

- Så här i efterhand kan man kanske tycka att vi borde ha gjort det från början. (min markering, JS)
Tyvärr ser jag i mitt arbete hur detta är ett mönster: hur man i arbetslivet systematiskt negligerar utbildning i nya datasystem.

Vad är det för en makalös stupiditet som brer ut sig i? Hur kan man med vett och vilje köra system utan att ge människor vettig utbildning i dem? (Se också om färdtjänsten i Skåne: Datakaos i skånsk färdtjänst.)

Källor: SvD: Fel på terminalen anmäls varje dag, 6 okt 2004
Resande till USA blir kvar på marken, 23 mars 2005


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
17 jun 2005

Kommentarer

Jag känner igen problemet. Vi fick en ny avancerad växel, med massor av finesser och funktioner men utbildningen avtalades bort (för dyr?). När det blev kaos (kunderna kom inte fram, kopplades fel, kopplades bort osv) fick utbildningsinsats blixtinkallas. Men då hade ju alla redan dissat den nya växeln. Snålheten bedrar ofta visheten verkar det som. Det som skulle kunna vara en positiv förbättring upplevs i stället som extra krångligt och besvärligt.

Från: Cornelia | Skickat vid: 10:24, 17 juni 2005

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se