Från Blind Hönas arkiv

Lingvistisk lördag 3: Blanda dubbelt verb i brödet

bread2.jpg

I snabbköpet upptäcker jag plötsligt att bröddisken invaderats av ... verb. Bröd verkar inte längre få heta potatislimpa, rågkaka eller vetelängd utan Rosta, Njuta och Leva.

Sedan ser jag att det är en hel grammatik som spillts ut där: bröden är adverb (Gärna) eller substantiv (Harmoni, Längtan) eller utrop som Åh så gott.

Framför allt på Pågens verkar marknadsförarna ha fått ett ex av Svenska Akademins Ordlista i julklapp - men Fazer och andra bagerier är inte långt efter. Fazer har brödet "Må gott" - men också "Må bättre". Vem vill bara må bra när men kan må bättre?

Jag föreställer mig en person som inte kan svenska som försöker lista ut vad namnen betyder. "Hm, "må" must mean bread - "gott" could be wheat, then, and "bättre" perhaps rye?"

Bagerierna får väl kalla sina produkter vad de vill - men hur har det här namnbruket blivit så dominerande just på bröd? För det märkliga är ju att alla dessa namn - Gärna, Leva, Njuta, Må gott, Harmoni - lika gärna kunde ha suttit på olika sorters marmelad, pommes frites eller grönsakskonserver. Hur blev det så här? Och varför?


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
26 feb 2005

Kommentarer

Undra om de skyddat sin nya namn? Eller får man ens det, om det redan är ett ord som finns i ordlistan?

Från: steffanie | Skickat vid: 16:55, 26 februari 2005

Klart man får! Varumärket måste dock ha särskiljningsförmåga (t.ex. kan man inte varumärkesregistrera "Bröd" som varumärke). Det får heller inte "vilseleda allmänheten". Frågan är om man verkligen mår bättre med Fazers bröd.

Från: David Pettersson | Skickat vid: 17:27, 26 februari 2005

Vilken underbar vardagsanalys. Inte undra på att jag står där ibland känner mig förvirrad. (Men margarinet Lätta och apelsinjuicen Må Bra visar att förvirringen sträcker sig bortom bröddisken...)

Från: Håkan (hakke) | Skickat vid: 23:40, 26 februari 2005

mmm, vardagsjournalistik I like.

Från: Andy | Skickat vid: 3:12, 02 mars 2005

Glassbranschen verkar vara mer inne på adjektiv (har de månne läst HP Lovecraft och överdoserat på adjektiv?), GB har haft en kampanj med t-shirts med ord som syndig osv.

Från: Gustav | Skickat vid: 0:11, 03 mars 2005

Jag tror att "längtan" var det första brödet i den här trenden nån gång i mitten på 80-talet, men explosionen som gett de flesta av de exempel du visar är mycket ny - högst två år gammal.

Från: John E Thelin | Skickat vid: 0:06, 04 mars 2005

Jag har länge undrat över just detta fenomen. Jag tog en runda i brödhyllan på närmaste Ica och antecknade intressanta namn. Listan blev väldigt lång. Just Pågens utmärkte sig. Så jag gick hem och skrev ett mail till dem, och frågade hur de gick tillväga för att namnge sina bröd. Hittade denna blogg av bara farten när jag googlade för att hitta Pågens sida. Här är svaret jag fick:

Hej Ylva,

Tack för ditt mail.

Våra produktchefer, kvalitetsansvariga samt vår ateljé är de som många gånger klurar ut vad för namn ett nytt Pågen bröd ska få. Namnet bestäms
inte med än gång utan först så ska man provsmaka, dofta och titta på brödet så att brödet får just det namn som passar det allra bäst.

Ibland så tar man till andra vägar genom t.ex att låta slumpvist utvalda personer få smaka på det nya brödet. De får sen ge förslag på ett namn och ibland så får de välja mellan olika namn som redan är framtagna.

Vi hoppas att du fått svar på din fråga. Känn dig alltid varmt välkommen att höra av dig till oss.


Med Vänlig Hälsning,

Susanne Wiborn - med mjöl på fingrarna
Konsumentforum
Pågen AB

Från: Ylva | Skickat vid: 16:58, 29 september 2006

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se