![]() |
Atwoods nya
Halldén skulle vilja läsa mer om Atwoods egen uppväxt i norra Quebec. Hon kunde kanske påpekat att Atwood frikostigt använder sin uppväxt som material i både "Kattöga" (som kom 1988) och den tidiga "Upp till ytan" ("Surfacing"), som kom redan 1972 (på svenska 1979). Huvudintrigerna i de båda böckerna är olika, men de använder samma miljö, samma familjehistoria, samma känsloregister hos flickan som tillbringar en stor del av sin uppväxt i ödemarken. De båda kvinnliga huvudpersonerna har också liknande drag: yrkeskarriären som illustratör, förhållandet med teckningsläraren, och så vidare. Flera av Atwoods böcker har tydliga släktskap med varandra. Den i Sverige inte så kända "Oraklet" ("Lady oracle") kan mycket väl ses som en tvilling till "Den blinde mördaren". Men "Oraklet" är komedi medan "Den blinde mördaren" är en tragedi. Och att förhandla med de döda - det beskriver rätt väl vad huvudpersonen i "Upp till ytan" gör.
För mig är Atwood en av de riktigt, riktigt stora. Hon har en röntgenblick i klass med Tolstojs, med vilken hon ser igenom lager efter lager av motiv och känslor. Men hon komponerar sina böcker bättre; de bästa är som malströmmar där man först åker runt i stora, långsamma, vida cirklar, för att sedan obönhörligt och allt snabbare sugas mot ett centrum, ett svart hål som fullständigt drar ner en. Det blir till att gå till bokhandeln illa kvickt. Permalänk | |
![]() |
14 maj 2003
|
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |