Från Blind Hönas arkiv

Och nu blir det design

Nya designprogrammet Bästa formen (som skuffat undan Ekonominyheterna) kopierar estetiken från Värsta språket, men vilken skillnad på originalet och efterföljaren! I stället för Fredrik Lindströms smittande entusiasm har programledarna - när de agerar - en coolt ironisk attityd. Och att hacka upp ett samtal om matvaruförpackningar med snabbspolade rusningar i livsmedelshallens gångar gör mig bara trött (att stressa runt i ICA-butiken har jag nog av i alla fall).

Och nog verkar programmet ytligt, på alla plan? Gamle AD:n Hall vill helst ha raka diskmedelsflaskor utan störande etiketter. Att förpackningen bör vara greppvänlig, att den behöver en innehållsförteckning ingår inte i resonemanget. (Medan vi hade småbarn var alla förpackningar med maskindiskmedel smala och höga. Därför kunde man inte ha dem där man ville, längst upp i skåpen, utom räckhåll för barnfingrar. Just när vi var på väg ur den perioden blev förpackningarna äntligen platta och breda, med ett handtag på sidan - perfekt avpassade för översta hyllan. )

Men förhållandet mellan form och funktion är ju inte alls enkelt, och är värt att utforska lite djupare. Donald Norman, designguru (men inte i den mening som "Bästa formen" verkar lägga i ordet) och berömd för boken "The design of everyday things"), arbetar just nu med en ny bok: "Emotional Design: The Role of Beauty, Utility, and Pride in Everyday Things".

Han startade projektet med att deklarera:
I'm starting a new career phase: Ugly is out, beauty is in.

Usability? Yeah, that matters, but beauty, pleasure, and fun - those are truly important.

Yes, the product has to be balanced, yes, it should provide value, fulfill the needs of the users, and make good business sense. Sure, all of that. But if it is unattractive, if it doesn't feel right, who cares if it works? We need both pleasure and function. Beauty and usability.
Ett viktigt skäl till att funktionella prylar också måste vara snygga är att "first impressions last". Andrew Dillon fann att hans försökspersoner fortsatte att tycka bättre om den snyggare produkten än produkten med bättre funktion, även när de fått använda dem en tid. "Det första intrycket" drabbar ju tyvärr också tv-program; men visst ska "Bästa formen" få ett par chanser till.

Normans bok - med kapitel som The Seductive Experience Why Attractive Things Are Easier to Use, och The Cellphone as an Emotional Tool, kommer tyvärr inte förrän i januari 2004, om planerna håller.

Läs mer om Normans böcker på hans egen sajt, www.jnd.org.

Andrew Dillons sajt finns referat och länkar kring hans forskning om "Aesthetics and Usability".
Permalänk |


  Avdelare mellan text och datering  
08 jan 2003

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se