Från Blind Hönas arkiv

Dålig informationsdesign ger Försäkringskassorna problem

Försäkringskassornas nya IT–system fungerar så dåligt och kostar så mycket att kontoren måste dra ner på personalen, rapporterade DN igår i en artikel. Mer att läsa finns hos Försäkringskasseförbundets tidning Social försäkring. I artikeln "Äntligen är datorstödet på plats" sammanfattas pilotinstallationen med "Jättebra den dag det fungerar fullt ut, men än så länge fler brister och problem än väntat – inte minst ur arbetsmiljösynpunkt."

Flera av klagomålen visar sig gälla problem med informationsdesignen, det vill säga hur man kan hitta och förstå information i systemet.
  • Användarna kan inte döpa och sortera mappar (i systemet kallade "korgar") på det sätt de har behov av, till exempel efter arbetsgivare.
  • När dokument sparas får de förutbestämda namn som inte ger tillräcklig ledning: alla olika slags beslut kan bara kallas ”beslut”.
  • Personnummer visas i systemet med tolv siffror i rad, utan det vanliga skiljestrecket före de fyra sista siffrorna, (195711131234) vilket gör dem svåra att tolka.
En erfaren informationsarkitekt hade förutsett åtminstone de två senare problemen innan systemet kom till pilotinstallation. Det första borde ha fångats upp vid användarstudier. Läs hela på http://www.socialforsakring.net/IT/it0201a.html (länk direkt till artikeln, förbi framesetet). Social Försäkring har adressen www.socialforsakring.net.


Permalänk |


  Avdelare mellan text och datering  
02 jul 2002

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se