Vård för akut sjuka försenas av dåligt datasystem"... en mycket professionell och trevlig röntgensköterska ber om ursäkt för väntetiden, och bekräftar att det är det nya datorsystemet som ställer till det.Min kollega Johan Berndtssons son bryter armen. Ovanpå det tvingar ett uselt nytt datasystem dem att vänta flera timmar i onödan på sjukhuset. Jag blir arg och ledsen. Både för att skadade barn tvingas ha ont i onödan. Och för personalen som uppenbarligen pressas från två håll: ett dåligt system och irriterade patienter. Det är märkligt hur ofta vi förväntas visa förståelse bara för att det är datorer som krånglar. Skulle vi acceptera en skylt på restaurangen som sa "Maten kommer att dröja extra länge, för vi har installerat nya kylskåp?" Eller på biografen: "Vi beklagar om ljudet på kvällens film är dåligt, men vi har installerat nya projektorer". Permalänk | Andra som länkat hit (0) |
06 jul 2007
|
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |
Nej, för där har vi betalat ett pris för att se filmen, ett pris som är satt på en marknad. Om vi är missnöjda med vad biografen levererar kräver vi pengarna tillbaka och/eller återvänder inte till den biografen. Vi kan också gå till en annan biograf för att se filmen (även om det ur kedjesynpunkt råder en oligopolsituation på biografmarknaden så drivs många biografer av egna företagare som konkurrerar med andra biografägare).
Inget av detta gäller (i princip) inom sjukvården. Det offentliga monopolet gör att vi som kunder/brukare inte har några alternativ.
Biografkedjor och biografägare accepterar inte så usla system som de som finns inom vården eftersom de då snabbt skulle bli utkonkurrerade. Det är förklaringen, inte IT-branschens bristande professionalism.
Från: Thorvald | Skickat vid: 18:23, 06 juli 2007