Den virtuella världens lockelseVi kommer till Gamla Uppsala museum. S. första val är att sätta sig vid det lilla datorbordet, där hon med en avatar kan gå genom en 3D-modell av Uppsala gamla kyrka. Utställningen ser hon inte åt. Programmet är ett standardsystem för "virtual reality". "Titta", säger S, "jag kan slåss inne i kyrkan". Hennes avatar slår några boxningsslag i luften. Jag undrar förvirrad på vilket sätt det ingår det i det pedagogiska syftet, tills jag förstår att det är en standardfunktion i programmet. S. har redan övergått till att få sin avatar att dansa. Jag inser att hon studerar programmet - inte innehållet. Jag lossar henne så småningom från datorn och vi har kul med resten av utställningen - som kopiorna av järnåldershjälmar och brynjor som vi kan pröva. Och montrarna med gravfynden från Valsgärde är fascinerande. Måste man verkligen ha datorer inne i museet? Att den som inte kan komma till museet kan vandra kring i en virtuell kyrka är kanske trevligt. Men där, på plats, där själva den verkliga kyrkan ligger på några stegs avstånd? Men jag kan inte klandra henne. Jag är i mycket likadan. Väljer den virtuella världen före den verkliga. (Det visar sig också att kyrkan är stängd för renovering till hösten 2006 - så vi kan inte se insidan i verkligheten.) Min vän Nils berättar: Kanke man ska ha datorerna vid utgången? Sist i museet och inte först? Relaterat på Blind Höna: Hellre på skärmen än på riktigt Permalänk | Andra som länkat hit (0) |
19 apr 2006
|
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |