Ny NY TimesNew York Times har fått ny design; den tidigare hade de haft i rätt många år. Det nya intrycket är renare, lättare och ljusare. De utnyttjar mycket större utrymme för nyheter (en påfallande skillnad gentemot svenska kollegor). En annan förändring är att den lista man förut hade med "mest mejlade artiklar" nu har blivit tre: mest mejlade artiklar, mest bloggade artiklar, och vanligaste sökord. Och de ligger på förstasidan (vilket den gamla listan inte gjorde, ursprungligen). Idag skiljer dig listan över mest mejlade och bloggade artiklar: bara en finns på båda listorna. Båda har väldigt seriös karaktär; överst på mejlat-listan ligger dock artikeln om en räddad katt. Den finns inte heller på den längre blogg-listan. So much for catblogging. Det finns en del frågor till redaktören Bill Keller om tidningen och den nya designen som är läsvärda på Talk to the Newsroom-sidan. En läsare undrar till exempel om topplistan förändrar tidningens sätt att skriva. En sak som NY Times inte har ännu: länkar till "Who's blogging this" på varje artikel (som Washington Post börjad med i höstas).
Permalänk | Andra som länkat hit (0) |
15 apr 2006
|
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |
Jag har funderat lite på hur NYT vet vilka artiklar som är "most blogged". Det verkar ju i alla fall inte uttalat vara något samarbete med någon av de kända bloggsökmotorerna, som Technorati, t.ex. Hur avgör de vad som är en inlänk från en blogg, tro?
Från: Erik | Skickat vid: 20:29, 18 april 2006