"Bryta-ihop-rum" för personalen när nytt system infördes
Tänk vad fel personalen kan ha om sin arbetsmiljö? I höstas gick personalen på passmyndigheterna bokstavligen på knäna.
"Stress, kaos och arga kunder som skäller. Miljön för de anställda på Stockholms passexpeditioner är usel och nu hotar huvudskyddsombudet Anders Karls att stänga arbetsplatserna.
- Blir det inte bättre snart har vi inget annat val, säger han. (...)
Arbetsgivarna och facket är överens om att det är det nya datasystemet, som ska hantera passen, som inte fungerar. Häromdagen blev man tvungen att skicka hem 200 personer som satt och väntade på sina pass sedan systemet brakat ihop.
Problemen har resulterat i kraftigt förlängda väntetider. Enligt gruppchefen Kristina Ekstrand måste man i dag räkna med minst tre veckor för ett nytt pass, mot de fem arbetsdagar som tidigare utlovats. (...)
De anställda försöker stötta varandra så gott de kan. Men stressen och övertiden har ändå satt sina spår - bara den senaste veckan har en anställd fått hjärtinfarkt och ytterligare fyra fått sjukskrivas. Flera har svimmat på arbetsplatsen och dagligen finns det de som drar sig undan till det speciella "bryta-ihop-rum" som ordnats och brister ut i gråt."
Passproblem pressar personalen, DN 17 okt 2005
Men arbetsgivarsidan var inte precis enig om att det är något fel på systemet:
"- Vi har gjort objektiva tester som visar att det nya datasystemet i huvudsak fungerar bra, säger Lars Karlsand som ansvarar för passfrågor på Rikspolisstyrelsen."
Permalänk |
Andra som länkat hit (0)
|
|
|
|
19 feb 2006
|