Utvecklarna förstår inte vidden av arbetsuppgifterTräffade nyligen en person som jobbat inom Sveriges Radio som berättade om införandet av digital redigeringsteknik. Enligt henne en satsning med svåra införande- och omställningsproblem, dålig utbildning av personalen, och därpå följande frustration och missnöje. Dessutom sa hon precis samma sak som rapporterades om projektet med ny telefoni i Region Skåne-landstinget: leverantörerna har inte förstått att olika redaktioner har väldigt olika krav. För ett nyhetsprogram är det viktigt att snabbt som attan, före deadline, få ihop inslag från många olika källor. Andra program har en helt annan arbetsprocess. Det nya redigeringsprogrammet, menade hon, är utvecklat för en typ av scenario, och dåligt anpassat för andra. (Om telefoniprojektet i Skåne var omdömet: "Inte heller har den nye operatören känt till att vårdcentraler arbetar olika, beroende på hur stora och hur hårt belastade de är.") Jag känner inte till mer om SR än jag fick av denna enskilda person genom hörsägen. Om någon vet mer, meddela mig gärna. Eller, om någon instans är intresserad av att bidra med forskningspengar, vill jag gärna forska i de här frågorna. Eftersom det knappast görs alls. Permalänk | Andra som länkat hit (0) |
30 nov 2005
|
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |
Om du forskar i det här så tycker jag du ska titta på i hur många projekt det sätts upp en barriär mellan användare och utvecklare. Jag tycker det är alltför förenklat att säga att "utvecklarna inte förstår". Snarare skiljer projekten ofta användare och utvecklare åt, med en kravspecifikation som barriär, formulerad av "någon" och avsedd att utgöra ett fullgott underlag för utvecklingsarbetet.
Till saken hör också att ett sådant projekt är en affärsuppgörelse. Det ska regleras i avtal och det behövs papper som deklarerar villkoren, vad som kunden förväntas få och leverantören vara skyldig att leverera. När det är problem med in-house-utveckling föreslås ofta att man upprättar "affärsmässiga kontrakt" mellan IT-avdelningen och verksamheten, med följd att man skiljer de två åt snarare än för dem närmare varann, vilket jag snarare tycker är lösningen: närmare och oftare kontakt, samt kortare iterationscykler mellan släpp av nya versioner.
Från: Peter Lindberg | Skickat vid: 7:00, 01 december 2005