Från Blind Hönas arkiv

Ketchupkommentar (med amerikansk senap)

Martin Jönsson, chefredaktör för Journalistförbundets tidning Journalisten kommenterar ketchupeffekten i tisdagens nummer:
"Bloggfebern i journalistkåren är nu på influensanivå. Inte en dag passerar utan en ledare, kulturkrönika eller reportage om medborgarnas, politikernas och – inte minst – journalisternas digitala loggböcker. Till och med Rupert Murdoch slår nu fast att bloggarna tillhör framtiden och att de stora tidningsföretagen varit alldeles för passiva inför den digitala revolutionen. 'Konsumenterna vill styra medierna, inte bli styrda av dem', konstaterade Murdoch i ett tal i Washington och varnade för att tidningsbranschen kan dö ut om den inte anpassar sig till den nya verkligheten där masskonsumtion av medier gradvis övergår till masskommunikation medborgarna emellan. Lösningen? Ja, inte är det bara att medieföretagen startar egna bloggar. Utan att de förstår att de inte längre har tolkningsföreträde, att allmänheten inte längre med automatik går till medierna för att ta del av nyhetsflödet, att referatjournalistiken går mot sin slutliga död och – kanske viktigast av allt – att medierna måste bli mer öppna för dialog med sin publik och diskussion om sina arbetsmetoder."

Journalisten.se, 19 april 2005
Vi lägger på lite amerikansk senap:
"Blogging is good for the media, too. Political bloggers sometimes describe their movement as a kind of insurgency against [Main-Stream Media], and the emergence of a new cloud of media critics is, in fact, a welcome development. Various business and social pressures have made it harder for many journalists to report the news objectively. Bloggers can quickly call traditional journalists to task for their errors and biases. (...)

Blogs are powerful, but bloggers are rewarded for expressing extravagant opinions. And at least for now, their postings are not subject to the processes common for most stories produced by MSM: sober debate among colleagues, followed by reporting, line editing, copyediting, legal vetting, and fact checking.

Blogging and the Internet must be credited for transforming the lofty castle of publishing into something like a public utility. But blogs can also be destructive and unaccountable. Readers would do best to enjoy blogs for what they are - reactive, unmediated, immediate opinion - and not mistake them for journalism."
MIT Technology Review: Mean Media (april 2005) - en ledarkommentar till artikeln Sun Microsystems: Blog Heaven
MITs kommentar är nykter, men gör återigen skillnaden otydlig mellan själva teknologin (bloggverktyg) och en genre (häftig mediakritik). Som framgått av flera texter här på Hönan, menar jag att opinion och kritik bara är en av alla saker som det vi idag rimligen måste beteckna som "bloggar" används - och kommer att användas - till. "Blogg" är egentligen lika generiskt som "bok". Man kan fylla den med vad man vill, men de flesta böcker följer vissa konventioner rörande form och annat.

Om "most stories produced by MSM" verkligen präglas av "sober debate among colleagues" är dessutom ytterst tveksamt, skulle jag vilja säga. Debatten mellan bloggläsare/skrivare är nog livligare - men i och för sig ofta vildsint och uppskruvad.


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
20 apr 2005

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se