Från Blind Hönas arkiv

Treåringar behöver inte tevespel

Du har säkert hört om hur en del livsmedelsföretag marknadsförde modersmjölksersättning i u-länder?

Under många år försökte man ge sken av att de konstgjorda ersättningarna var nyttigare, att sammansättningen var bättre och vetenskapligt kontrollerad än bröstmjölk.

Företagen exploaterade föräldrars oro och vilja att göra det bästa för sina barn, och påstod att det var modernare, renare och säkrare att ge barn nappflaska än att amma dem. Reklamen visade ammade barn som var trötta och sjuka, och flask-födda barn som strålade av hälsa.

Alltsammans lögner, som fick många barn att drabbas av undernäring och sjukdomar.

Det kan inte hjälpas att just de kampanjerna dyker upp i huvudet när jag läser om den snabbt växande försäljningen av tv-spel för treåringar:
Toddlers targeted for video games

It's the latest trend to help parents make their kids smarter - interactive video games, designed and marketed for toddlers. They're selling fast in toy stores and online. But are they truly "educational," as their name implies, or is that phrase nothing more than a mass-marketing tool?

They claim it turns "game time into brain time."

"You'll never get to college if you don't play your video games," says one advertisement for VTech games.
(MSNBC, 2 dec 2004)
Det är inte det att jag tror att tv-spel i sig är onda. Till och med Donald Norman har (i "Things that make us smart") påpekat att traditionell pedagogik nog har en del att lära av hur tv-spel är konstruerade.

Men vad som får mig att här reagera med magen, snarare än med huvudet, är propagandagreppet i reklamen.

Barn är naturligt aktiva och nyfikna. Varje normalt barn utvecklar sin hjärna alldeles själv och naturligt på egen hand. Lek och spel är "brain time". Det finns ingen motsättning, ingen rimlig "brist" som behöver åtgärdas med videospel.

Vad företagen gör är att konstruera ett fiktivt problem, måla upp ett hot som i praktiken inte existerar. Därefter antyder man att deras produkt är det som behövs för att motverka problemet.
"And it's appealing to the parent who doesn't want their child to be a couch potato," says the Toy Industry Association's Reyne Rice."
Soffpotatis? En treåring som soffpotatis? Har hon någonsin mött någon treåring i verkliga livet?

Men här handlar det förstås om att exploatera föräldrars lätt-triggade oro och vilja att göra det bästa för sina barn - precis som med modersmjölksersättningen. Är du verkligen säker på att ditt barn får precis rätt stimulans? Se här vår vetenskapligt sammansatta och granskade produkt!

Företagen spelar uppenbart också på ytterligare en farhåga hos särskilt amerikanska föräldrar - rädslan för sex och våld:
"More and more, younger children are favouring the thrill of playing their older siblings' games and media-savvy pre-schoolers are well versed in the latest television shows and video game offerings, many of which are entirely inappropriate for children.

Addressing parents' real concern over kids' exposure to sex and violence in today's heavy gaming environment, VTech has launched the V.Smile TV Learning System, the first-ever video game platform designed specifically for young children."
Gizmag: V.Smile TV Learning System for kids
En av anledningarna till att jag rent instinktivt känner att jag vill ha ha bort de här produkterna är just åldersfrågan. Yngre barn vill imitera äldre syskon eller kamrater. När marknaden för spel för tre-fyraåringar är mättad, kommer snart tv-spel för tvååringar, för ett och halvtåringar ...

Men säkert kommer man att påstå att även dessa är nyttiga. På Vtech:s sajt finns naturligtvis till och med ett "Educator's Testimony" om fördelarna med tvspelskonsolen V.Smile. Enligt doktor Helen Boehm, distinguished barnpsykolog, erbjuder den "a smart alternative to the passives television programming children watch".

Men en snabb kontroll av mrs. Boehms cv visar att hon helgarderat, genom att också vara
"... founder of PG-TV, a program that enables parents to select 'the right TV Diet' for their children by developing 'family friendly' program guides and personalizing an appropriate channel for each child". (Källa)
Så oavsett vilket alternativ barnen väljer - vanlig tv eller tv-spel - kan mrs. Boehm ge dig ett för henne lönsamt erbjudande ... (fortsättning följer).

DN idag: Tv-spel gör barn beroende. (Rubrik i pappersupplagan: Tv-spel kan göra barn beroende. [min kursivering])


Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
06 dec 2004

Kommentarer

Den där beroende-undersökningen verkar vara utförd av Fair Play. De är allmänt kända för att vara konstiga och vilja införa en massa förbud mot spel som är "fientliga mot kristendomen" osv.

Från: Johan Svensson | Skickat vid: 9:12, 06 december 2004

Rätt kul med "forskare" som börjar med att säga att "Det här är ingen vetenskaplig undersökning" och sedan fortsätter med att argumentera för att resultaten stämmer så väl med vad han vill tro så att dom måste vara sanna. Hej och hå.

Fast det här är väl samma gamla nyheter en gång till: http://mymarkup.net/blog/archives/003835.html

Den enda spelberoende person man hittat är sonen till Hem och Skola's ordförande. Suck.

Från: Fredrik | Skickat vid: 10:34, 06 december 2004

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se