Från Blind Hönas arkiv

Electrolux lär av kunderna

"Johan Hjertonsson leder Electrolux nya konsumentinnovationsprogram, och ska ta fram en ny arbetsmetodik för produktutveckling som sedan ska införas i hela koncernen. (...)
Programmet bygger på tre delar. Den första biten är att skaffa sig djup konsumentinsikt - företaget ska förstå sina kunders vardag och vilka behov de har. En av metoderna är hembesök, att studera hur människor gör när de diskar, tvättar och lagar mat.
- När vi får reaktionen 'Hur visste Electrolux att det var en sådan här produkt jag behövde?' så har vi lyckats."
SvD: Uppdrag: Finn behovet, 28 juli 2004
Man kan raljera lite över journalistens formulering - vilken ras tillhör de på Electrolux, om de behöver se hur människor gör? Och hur lever de, som tydligen inte behöver diska eller tvätta själva?

Men det vore trots allt orättvist. Detta framstår som ett mycket ambitiöst försök att införa ett verkligt kundfokus i utvecklingsprocessen. Bara att applådera.

Permalänk | Andra som länkat hit (0)


  Avdelare mellan text och datering  
28 jul 2004

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se