Från Blind Hönas arkiv

Mer om varumärket som metafor

"Kriget mot terrorismen har aldrig varit något krig i traditionell mening, eftersom det saknar både en tydlig måltavla och en bestämd geografisk plats. Det är i stället ett slags varumärke, en idé som enkelt kan franchisas av alla regeringar som är på jakt efter ett universalmedel som tar bort politisk opposition."
Naomi Klein i Aftonbladet om offensiver mot mer eller mindre verkliga terrorister i Georgien, Indonesien, Spanien, Israel, Colombia, Filippinerna, Kina och Mexiko: Fritt fram för småhandlarna" (2 sep).

Det är fascinerande att begreppet "varumärke" har blivit en sådan kraftfull metafor - för helt motsatta sidor i den politiska debatten. (Se notisen Hur smakarEMU?.)

(Och jag har inte ens läst No Logo ännu.)
Permalänk |


  Avdelare mellan text och datering  
03 sep 2003

Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:


Mejl-adress:


URL:




Kommentarer:


Låt Blind Höna komma ihåg dina personuppgifter



  På kornet  |  Korn av sanning  |  Guldkorn  |  Blind höna  |  Skrot och korn  |  Väderkorn

 

 



Bloggtoppen.se