Datakaos i skånsk färdtjänst
Sydsvenska Dagbladet har under sommaren rapporterat om hur ett nytt datasystem kastat ner färdtjänsten i Skåne i kaos:
"Meningen var att en stor beställningscentral i Helsingborg skulle ge bättre service än tidigare flera mindre centraler, spridda över Skåne.Hur blev det så? Av artiklarna framgår flera typiska faktorer:
"Då (den 1 juli, min anm.) visste Skånetrafiken att oddsen att lyckas var dåliga. Trapeze, leverantören av Pass hade talat om att företaget inte kunde leva upp till sina löften. Det amerikanska datasystemet skulle inte hinna anpassas till svenska förhållanden och personalen läras upp förrän tidigast i augusti.Hur kan utbildning av personal vara ett "inkörningsproblem"? Bara om man sätter maskinerna i första hand, och tycker att människorna ska anpassa sig. (Jag skrev om detta i Måste vi underkasta oss omänskliga datasystem?) Sydsvenskans artiklar:
Permalänk | |
17 aug 2003
|
Tack för påpekandet - nu är det fixat!
Från: Jonas | Skickat vid: 7:09, 18 augusti 2003På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |
Bara artikellänken från 4 augusti funkar för mig, båda de från 3 aug får jag fel på.
Från: steffanie | Skickat vid: 0:11, 18 augusti 2003