Korn av sanning Artiklar och essäer |
Guldkorn Böcker, musik, sajter |
Blind höna Webblogg |
Skrot & korn Portfolio och passioner |
Väderkorn Sakregister och sökning |
Att bygga en bättre sökfunktion:
|
![]() |
På denna sida:
|
||
![]() |
1: Visa träffsvaren uppdelat på avdelning
En sökning på "Estonia" på regeringens webbplats ger bland annat
Det är lättast att hitta det man söker, om träffarna visas uppdelat på avdelning eller område. Det visas klart i en färsk forskningsrapport från Sue Dumais, E. Cutrell and H. Chen. Att sortera träffarna efter avdelning på webbplatsen ger det sammanhang som sökaren behöver för att förstå och identifiera just vilka träffar som är relevanta för henne. Hur många träffar man bör visa per avdelning beror lite på hur många avdelningar det finns. Ett rimligt antal är kanske tre eller fyra träffar per avdelning. Ger därutöver användaren en länk för att se alla träffar i denna avdelning. ![]() Klicka på bilden härt intill för att se en skärmdump (eller gå till webbplatsen och pröva själv). Träffsidan kan också gärna ge en länk direkt till avdelningarnas förstasida. Skälet är att sökning inte är en rätlinjig historia. Ofta växlar man mellan att via sökning chansa på någon sida eller avdelning, och därefter klicka runt ett slag. Om sökträffen inte känns riktigt rätt, kan det löna sig att titta på dess grannar, eller närmast överordnade sida. Därför är det bra om sök-gränssnittet gör det möjligt att hoppa mellan sökning och "klickning". |
![]() |
![]() |
2: Ge möjlighet att sortera om träffarna
Uppdelat per avdelning eller område är generellt den bästa uppställningen av sökträffar. Men användaren bör ha möjlighet att påverka sorteringen under varje sådan rubrik: i datumordning eller efter relevans.
Om man inte kan visa resultat uppdelat på områden, bör användaren ändå kunna välja sättet att lista sina träffar: efter datum eller relevans, eller efter egenskaper som pris eller storlek, eller kanske alfabetiskt. Om någon typ av relevans-värdering används, ska åtminstone grunddragen i mekanismen förklaras, så att användaren får en möjlighet att själv värdera sökmotorns värdering. |
![]() |
![]() |
3: Ge mer sammanhang för träffsvaren
Ge ett kort utdrag ur texten närmast runt det funna sökordet. Då är det lättare för användaren att bedöma om en viss träff är relevant för henne. Om sökordet återges i fetstil är det lättare att identifiera det.
En del sökmotorer visar i stället texten i början/toppen av dokumentet. Det är ett sämre alternativ. Om man ändå väljer detta, bör man se till att sökmaskinen inte visar sådan text som står överst på varje sida, t ex navigationsmeny, text kring logotypen eller liknande. Sökmotorn ska börja visa texten från sidans huvudrubrik eller liknande. |
![]() |
![]() |
4: Styr vissa sökningar till bestämda sidor
För vissa sökord bör webbmastern kunna bestämma vilka dokument som utgör "Bästa träff". Dessa bör alltid komma överst i träfflistan.
Exempel: på regeringens webbplats bör en sökning på "Göran Persson" förmodligen alltid ge Göran Perssons egen sida som bästa träff - oavsett om det finns andra sidor där hans namn nämns fler gånger, eller som skapats senare. I andra fall kan det vara befogat att skapa särskilda svarssidor, med skräddarsydd information, som visas istället för de gängse träfflistorna. Det gäller framför allt sökningar på mycket breda, opreciserade begrepp. Exempel: på många myndigheter ger en sökning på ett brett begrepp som ”EU” en svåröverskådlig lista av dokument. Ett bättre alternativ är att styra en sådan sökning till en särskild sida, som tjänar som introduktion till begreppet EU. Den kanske förklarar vilka olika avdelningar som finns, där sökaren kan leta själv. Den kan också föreslå färdiga sökningar på mer preciserade begrepp, som t.ex. "EUs utvidgning", "EMU", etc. |
![]() |
![]() |
5: Upprepa sökbegreppen
Det ska tydligt framgå på träffsidan vilket begrepp man sökte på, och eventuell avgränsning av sökningen ("du sökte på EU bland Pressmeddelanden")
Om sökmaskinen också sökt på fler begrepp än det som matades in bör det skrivas ut. Det kan gälla dels böjningsformer, när en sökning på "budget" också ger träff på budgeten, budgetens, etc. Dels gäller det om sökmaskinen även sökt på synonymer till sökbegreppet. |
![]() |
![]() |
6: Ange antal träffar bland totala mängden
Hur många träffar man får ur den totala mängden ("2900 träffar bland 4003 dokument") ger viktig indikation på om man sökt på alldeles för vida, oprecisa begrepp.
Om jag bara kan söka på hela sajten kommer naturligtvis den totala mängden sidor/dokument i stort att vara densamma (den ökar naturligtvis när nya sidor läggs till). Men om jag kan söka avgränsat, på delar av sajten, är uppgiften om hur stor denna delmängd är viktig för att jag ska kunna bedöma reultaten. |
![]() |
![]() |
7: Träffsidan ska också ha ett sökfält
Svarssidan ska ge möjlighet att direkt göra nya sökningar. Man ska inte behöva klicka sig tillbaka till en söksida. Det gäller särskilt om resultatet blev noll träffar.
En ny sökning bör ske på hela sajten (eller åtminstone hela det sökområde som den första sökningen gjordes i). En del sökmotorer medger att man gör en ny sökning bara inom de träffar som den första sökningen skapat. För vanliga användare är det mycket förvirrande. Skälet är att sökningar i verkligheten mycket sällan förfinas snävare och snävare. De flesta nya sökningar görs för att man provar en alternativ strategi eller bytt utgångspunkt. Då ger en sökning i den mängd som begränsas av det förra försöket alldeles fel resultat. (Man kan eventuellt erbjuda detta som ett alternativ för en mycket sök-van målgrupp.) |
![]() |
![]() |
8: Var hjälpsam vid noll träffar
Om sökningen ger noll träffar, bör träffsidan ge tips om vad som kan ha varit fel (t.ex. att kontrollera stavningen) och uppgift om andra möjligheter att leta.
I vissa fall bör du också ge mer än allmän information - se nästa punkt. ![]() En träffsida som bryter mot reglerna 5, 7 och 8: Den upprepar inte vad jag sökte på, den har inget sökfält (jag måste klicka mig tillbaka), och den ger ingen förklaring till varför jag har fått noll träffar. |
![]() |
![]() |
9: Ge meningsfull info även om vad som inte finns på sajten
Vet folk exakt vad ditt företag eller din organisation gör - och inte gör?
Många människor har till exempel svårt för detaljerna i den parlamentariska processen; kanske försöker de söka på "motion" på regeringens webbplats. Då är det ohjälpsamt att bara ge svaret ”Inga träffar”. Istället bör besökare få se en sida som förklarar att motioner läggs i riksdagen och därför finns på riksdagens webbplats (med länk till denna). Detsamma gäller andra begrepp eller varor som man vet att folk ofta förväxlar. (Hur man tar reda på sådant kan du läsa i På Kornet-artikeln "En sökmotor löser inte problemen av sig själv") |
![]() |
![]() |
10: Utelämna onödiga och obegripliga detaljer
Visa inte exakt storlek i K för alla enskilda träffar. Om filen är mycket stor kan det finnas anledning att varna användaren, men det behöver inte nödvändigtvis uttryckas i kilobyte (K). Man kan helt enkelt skriva "Stor fil". Det kan också göras med en uppgift om uppskattad nedladdningstid vid någon överföringshastighet som tros gälla för den mest relevanta målgruppen. Det kan också, för pdf-dokument, ges som antal sidor.
Det är aldrig motiverat att ange på sekunden när ett dokument skapades, och mycket sällan på minuten. Datum när ett dokument skapats eller ändrats kan vara väsentligt för sökaren. Å andra sidan är sådana datum i många fall inte tillförlitliga eller relevanta; de kan ha skapats av systemet snarare än av författaren. Om man rättar ett stavfel i en gammal text kan den omotiverat framstå som den färskaste artikeln i ämnet. Det bästa är om datum för en text anges och sparas på ett särskilt sätt, som metadata, oberoende av webbserverns datum. Det kräver dock att publiceringsverktyget kan lägga in ett sådant datum och att sökmotorn kan läsa det. Se till avlägsna andra onödiga detaljer. På många träffsidor flyter märkliga, osmälta bitar av sökmotorns interna sökspråk upp. På andra ser man ofullständiga rester av engelska mallar. ![]() Den här träffsidan visar filstorlek i bytes (!) och har "kvarglömd" engelsk text från sökmotorn. ![]() Träffsida där obegripliga koder från sökmotorns inre dyker upp. Jag sökte på "ozon", men vad betyder 2=1? Och vad är ANK&sl? |
![]() |
![]() |
Tillämpning
Hur du kan tillämpa de här reglerna? Det beror bland annat på vilken sökmotor du använder. I de flesta sökmotorer kan man styra träffsidans utformning - det är bara att så få bryr sig om att göra det. Det bör inte vara svårt att tillämpa reglerna 5, 6, 7, 8, 9, och 10.
Regel 3 - ge mer sammanhang för träffsvaren - borde inte heller vara ett problem, men där är sökmotorer lite olika. Detsamma gäller regel 2 - ge användaren möjlighet att sortera om sökresultaten på det sätt hon själv vill. Regel 1- visa träffsvaren uppdelat på avdelning - och regel 4 - styr vissa sökningar till bestämda sidor - är de som kan vara svårast att införa. Samtidigt är de sannolikt de viktigaste. Regel 1 förutsätter att sökfunktionen på något sätt kan känna igen och avgränsa vilka avdelningarna är. Många sökmotorer kan göra det utifrån filstrukturen, eller genom att dokument är märkta med avdelningsnamn i titel, rubrik eller liknande. En del kan det inte. I vilket fall som helst krävs det att en människa instruerar sökmotorn hur det ska ske. Regel 4 kräver att man ska kunna definiera "bästa träff". Det kan göras på flera sätt, men få sökmotorer har denna funktion färdig. I vilken ordning ska detta åtgärdas? Tja, det beror naturligtvis på vilka resurser du har - men ytterst på vilka dina målgrupper är, och vilka andra anpassningar du behöver göra av din sökfunktion. Mer om det kan du läsa i På Kornet-artiklarna "Lär sökmotorn att förstå användarna" och "Olika sökare behöver olika hjälp". |
![]() |
Relaterade artiklar
På Kornet: ![]() Huvudartikel ![]() Andra webbplatser:
![]() url.com |
28 mars 2002 |
![]() |
![]() |
![]() Kontakta mig på jonas@kornet.nu om du är intresserad. |
![]() |
>> Synpunkter? Skicka ett mail med länken ovan.<<
|
![]() |
På kornet | Korn av sanning | Guldkorn | Blind höna | Skrot och korn | Väderkorn |