Kommentarer: Utvecklarna förstår inte vidden av arbetsuppgifter

Om du forskar i det här så tycker jag du ska titta på i hur många projekt det sätts upp en barriär mellan användare och utvecklare. Jag tycker det är alltför förenklat att säga att "utvecklarna inte förstår". Snarare skiljer projekten ofta användare och utvecklare åt, med en kravspecifikation som barriär, formulerad av "någon" och avsedd att utgöra ett fullgott underlag för utvecklingsarbetet.

Till saken hör också att ett sådant projekt är en affärsuppgörelse. Det ska regleras i avtal och det behövs papper som deklarerar villkoren, vad som kunden förväntas få och leverantören vara skyldig att leverera. När det är problem med in-house-utveckling föreslås ofta att man upprättar "affärsmässiga kontrakt" mellan IT-avdelningen och verksamheten, med följd att man skiljer de två åt snarare än för dem närmare varann, vilket jag snarare tycker är lösningen: närmare och oftare kontakt, samt kortare iterationscykler mellan släpp av nya versioner.

Kommentar från Peter Lindberg, december 1, 2005 07:00 FM

Skriv en egen kommentar:
Namn:


Mejladress:


URL (webblog, hemsida etc):




Webadresser i ditt inlägg blir automatiskt länkar om du skriver dem som http://www.url.com


Kommentar:


Kom ihåg personuppgifter