Kommentarer: Att leta i flockmedlemmarnas hjärnor

Märkligt hur det sprider sig på nätet...vips sa det när jag startade min sida: efter tre veckor hade jag haft 2000 besökare!
Häftigt och läskigt.

Kommentar från Sandra, juni 22, 2005 05:03 EM

Två mycket intresanta inlägg. Väntar spänt på fortsättningen!

/Bosse.

Kommentar från BGAN, juni 22, 2005 06:50 EM

Det finns ett namn för den här funktionen: gåvoekonomi. Den handlar inte bara om att dela med sig kunskap utan om att dela med sig av allt möjligt med den underförstådda baktanken att man får lika mycket igen - eller mer, eftersom man får ta del av en massa synergieffekter som inte skulle uppstå om man tvingades betala för allt.
Den som har skrivit mest allsidigt om detta fenomen är tydligen Jacques Godbout: The world of gift, McGill-Queen's University Press 1998.
Sen har vi David Bollier som har gjort det till ett tema för bloggen http://onthecommons.org/.
Och slutligen vill jag gärna puffa för Olivier de Marcellus som har skrivit en fascinerande artikel i The Commoner, se http://www.commoner.org.uk/demarcellus06.pdf.

Kommentar från Jan Wiklund, juni 23, 2005 10:27 FM

I think you are on to something here. Just the fact that we can read this text anywhere in the world (as long as we speak swedish of course). I'm sitting in a hotel in Atlanta, reading it just a few hours after you wrote it.

When the Bloggers revealed the truth about the Air National Guard Memos that supposedly was going to discredit George W Bush and get him to loose the election, they used exactly the technique you are describing. One guy posted something about the TV show presenting the story within a couple of minutes after it was over. Numerous other bloggers then commented, added their own info on their own blogs, and a chain reaction started (I followed this closely already from the start and it was fascinating). Within 24 hours, the bloggers had found among themselves, a super expert on Fonts, another expert on Type Writers, a third expert on Military slang (which was used in the documents, but incorrectly as it would be shown), and several other very special knowledge experts. By itself, these experts were pretty useless, but in combination, they could pick the story apart.Some other bloggers who didn't have special knowledge, took the pieces and put them together to create the full picture. Everybody referenced each other, so information was added all the time.

I see numerous uses for this type of behaviour. Pure scientific research of course, but also many other areas:
Journalism (They shouldn't be afraid of this tool, but use it!)
Police Work
Students (obviously)
Companies (This is one area that could be sensitive)
People with specific hobbies (I am sure they could find someone out there with the same hobby)
etc etc.


Mikke

Kommentar från mikke, juni 23, 2005 01:07 EM

Jag har paa G ett annat utmaerkt exempel att bloggar aer allt annat aen skvaller...

Jag har initierat en studiecirkel i GIMP som vi ska genomfoera ett par bloggare och jag..

http://studiecirkel.blogspot.com

annu ett exempel paa vad man kan goera med bloggar och ett kreativt tankande.

Kommentar från Bengt, juni 23, 2005 04:53 EM

Bengt - vad gör du här? Du är på bröllopsresa/smekmånad! Seså, tillbaka med dig och inget smygbloggande nu! ;-)

Kommentar från jonas, juni 23, 2005 09:09 EM

Joda jag har en haerlig broellopsresa. Paa mornarna kan jag laesa litet bloggar och nyheter. Passade paa att skicka litet halsningar ocksaa..

Vi har ett underbart vaeder och en haerlig tid tillsammans haer. Hoppas du har det bra i Stockholm ocksaa...

Kommentar från Bengt, juni 24, 2005 07:01 FM

Skriv en egen kommentar:
Namn:


Mejladress:


URL (webblog, hemsida etc):




Webadresser i ditt inlägg blir automatiskt länkar om du skriver dem som http://www.url.com


Kommentar:


Kom ihåg personuppgifter