Kommentarer: Lurad av SJ

Hmm, intressant! Man undrar verkligen varför de som designade tågets dörrar valde att göra en sådan liten röd rutan att trycka på? Det måste väl finnas någon form av förklaring, tycker jag.

Snygga bilder, dessutom!

Kommentar från David, maj 12, 2005 05:50 FM

Oh my! Vilket avslöjande, jag menar, jisses vad jag har tryckt på den där knappen. Ska testa Jonasmetoden i eftermiddag när jag åker till Norrköping.

Kommentar från Pierre Andersson, maj 12, 2005 08:30 FM

Detta är något jag vetat länge, som van tågpendlare insåg man ganska snabbt att knapparna inte fungerade. Jag har länge försökt att sprida denna lilla kunskapssmula till mina medmänniskor och medresenärer, men jag tror att din insats gör mycket mer för folkbildningen än alla mina försök tillsammans!

David: knappen har ju åtminstone fått folk att föra fram ett finger mot dörren och detta räcker normalt för att öppna dörren. Men det är bara att hålla med Jonas- användarvänligheten har stor förbättringspotential, om man uttrycker sig snällt.

Med nyfikenhet kommer man långt.

Kommentar från Markus "LAKE" Berglund, maj 12, 2005 09:16 FM

Jag skall ta X2000 från Gbg till Stockholm och Bloggforum 2.0. Skall pröva denna metod! Äntligen lösningen på problemet.

Kommentar från gunilla witt, maj 12, 2005 12:02 EM

Hahaha! Otroligt kul!

Kommentar från marcus, maj 12, 2005 02:07 EM

Aha, det där trodde jag var allmänt känt sedan en bra tag. Om jag inte missminner mig kan man även trycka på fotocellsknappen (så att stannar i intryckt läge) för att hålla dörren öppen längre.

Mycket spännande att utforska alltså. :)

Kommentar från Jessica, maj 12, 2005 02:14 EM

men herregud...så som jag försökt med alla trix att öppna denna dörr smidigt...bara jag kommer ihåg detta till nästa tågresa och inte står där och lite stressat försöker pricka rutan..
kul

Kommentar från madde, maj 12, 2005 10:02 EM

Det här är verkligen ett ämne som intresserar mig. Helt sjukt! Men jag har nästan som sport att alltid lista ut hur tekniska saker fungerar på olika ställen...så...jag uppmärksammade rätt snart att konduktörerna alltid höll upp handen vid dörren när de skulle igenom.
Kul ämne!

Kommentar från Maria, maj 12, 2005 10:17 EM

Var dag lär man sig något nytt! SJ är kanske inte kända för att vara det mest kundorienterade företaget på någon front. Brukar utse SJ till Sveriges sämsta företag. Nu har det förvisso hänt en del på fronten SJ och kvalité, men än är det lång väg att vandra. Skrev för ett år sedan boken, Om möjligheter, där jag radar upp en del av de problem som jag har noterat. (Boken finns på http://www.queue.se).

Skall genast sluta upp med att likt bågskytten träffa den röda lilla punkten.

\W

Kommentar från Wilhelm Svensson, maj 13, 2005 09:00 FM

Ja, det är ju inte direkt smart... Dessutom finns det olika system i olika tåg, så tågtillverkarna borde samarbeta.

I de skånska Pågatågen - se http://www.jarnvag.net/vagnguide/X11.asp - ska man just trycka på en färgad kvadrat på dörren, men i detta fall ser den inte bara ut som en tryckknapp utan fungerar som en sådan också. Brukar inte vålla några problem för resenärerna.

I de lite nyare Öresundstågen - http://www.jarnvag.net/vagnguide/X31.asp - räcker det däremot att vifta med handen framför dörren. Ett piktogram med händer finns uppsatta vid dessa dörrar, men det är inte alltid folk förstår ändå.

Kommentar från Frederik T, maj 13, 2005 02:32 EM

Jag vill gå mellan vagnarna i ett X2000-tåg nu. Åker sällan tåg och har alltid försökt sikta på den röda knappen men ett kraftfullt tryck.

Kommentar från Christian, maj 15, 2005 11:07 EM

Hahaha, suckers!

Nä, förlåt. Men för att röra till det ännu mer har SJ faktiskt två olika system när det gäller de här innerdörrarna i X2000, det ena är det här med fotocell å de andra har just en tryckknapp i dörren; tryckplattan ser likadan ut på bägge typerna.
Men för att snabbt skilja de åt så ser man ovanför fotocellsdörrarna en rektangulär öppning i listen, där fotocellen sitter. På de andra sitter det en liten extra strömbrytare högst upp på dörrbladet i stället, för att ställa upp dörren.

Så till avdelningen onödigt vetande:
Fotocellsdörrarnas system heter Pimatic och tryckknappsdörrarnas heter Dowald.

Lycka till!

Kommentar från Tågmästaren, maj 16, 2005 04:12 EM

Hm. Måste testas. Sitter på ett X2000 just nu och surfar med deras nya trådlösa mnätuppkopplign. Ska omedelbar springa iväg och kolla.

.......

En klapp på dörren och den öppnas. Damn it! Ni kan inte ana hur mycket jag tryckt på den där röda knappen. Min stolthet som van tågresenär har fått sig ett ganska hårt slag.

Kommentar från Fredskronk, september 9, 2005 06:40 EM

Att det finns en knapp trots att den inte är "klickbar" är förmodligen för att man inte skall behöva fundera hur man skall få upp dörren. Det skall vara så att fotocellen är så riktad att när man har handen vid märket så skall den detekteras.

Hur skulle de annars ha gjort? En längre text där det står typ "Håll handen i närheten av denna låtsasknapp så att fotocellen här ovan tror att du vill öppna dörren".

// nikko

Kommentar från Nikko, oktober 11, 2005 06:35 EM

Det var väl liksom inget nytt väl. Dessutom -- enkel antropologisk fälterfarenhet säger att man ska kolla hur de infödda beter sig om man ska förstå kulturen. Är det ingen som iagttar biljettklipparna? En baggis.

Kommentar från Thomas, maj 4, 2006 09:19 EM

Skriv en egen kommentar:
Namn:


Mejladress:


URL (webblog, hemsida etc):




Webadresser i ditt inlägg blir automatiskt länkar om du skriver dem som http://www.url.com


Kommentar:


Kom ihåg personuppgifter