Kommentarer: Dålig interaktionsdesign skadar varumärket

Det intressanta är också namnet "iDrive". Är det Apple som köpt upp BMW? Har tyskarna snott namnet från Jobs et consortes?

Vad gäller varumärket så är dock funktionen underordnad själva varumärkets emotionella värden. Ta en bil som Alfa Romeo. Det är en fullkomligt urusel bil jämfört med andra bilar i samma prisklass men det är ett varumärke som har värden utöver funktionen. BMW överlever, garanterat. Inom bilvärlden är BMW antagligen det starkaste varumärket och att DN skriver ner den nya serien är det bara en liten krusning av oro för varumärket. Fråga en BMW-ägare varför han/hon valt märket.

Kommentar från N|., februari 6, 2005 10:35 FM

Ett starkt varumärke överlever naturligtvis en enstaka miss. Vilket inte betyder att det inte blir skadat.

Ett klassiskt exempel på hur ett svagare varumärke kan skadas är Boo.com, där marknadsföringsmiljoner lades på att bygga varumärket, men där sedan dålig interaktionsdesign helt sköt det i sank.

Kommentar från Tommy, februari 6, 2005 10:41 FM

Man måste dock säga att de hade höga förväntningar på vilka under elektroniken kan åstadkomma:

"Under provkörningen lyckades vi inte, trots ihärdiga försök, nollställa bränsleförbrukningen."

Jag vet inte hur det är med BMW, men på andra sorters bilar är det enda sättet man kan göra det att stanna och slå av motorn.

Kommentar från Tommy, februari 6, 2005 03:03 EM

New York Times berör också iDrive i den här artikeln.
http://www.nytimes.com/2005/02/06/automobiles/06AUTO.html?ex=1265259600&en=dae45c13ecf52dbe&ei=5090&partner=rssuserland

Kommentar från Magnus, februari 7, 2005 08:58 FM

Runt år 2000 var "i:et" nästan lika vanligt att inleda produkt och företagsnamn med som "e:et". Interaktivt, innovativt, internet. Många fina saker börjar på "i".

I fallet med iDrive tillhör jag de som trivs med gränssnittet. Så mycket funktionalitet går inte att få "bankomatenkel". Tror det är en generationsfråga. Kolla in www.drivesoft.net t ex, eller för den delen vilken bilstereo med MP3 som helst. Det är svårt att behålla enkelheten när fenomen från internetvärlden ska in i bilen.

Kommentar från M.E., februari 7, 2005 10:48 FM

Skriv en egen kommentar:
Namn:


Mejladress:


URL (webblog, hemsida etc):




Webadresser i ditt inlägg blir automatiskt länkar om du skriver dem som http://www.url.com


Kommentar:


Kom ihåg personuppgifter